گزارش برنامه گزارش برنامه های سال 1397 گزارش برنامه های 6 ماهه دوم 1397 گزارش صعود زمستانی دماوند. (مسیر جنوبی ) +ترک مسیرgps

گزارش صعود زمستانی دماوند. (مسیر جنوبی ) +ترک مسیرgps

دیدگاه‌ها برای گزارش صعود زمستانی دماوند. (مسیر جنوبی ) +ترک مسیرgps بسته هستند
385

گزارش صعود زمستانی دماوند. (مسیر جنوبی )

قله دماوند را از ۴ مسیر اصلی می توان صعود کرد.
مسیرهای شمالی ، شمال شرقی ( تخت فریدون ) ، غربی ( سیمرغ ) و جنوبی که در برنامه باشگاه آلپ ، صعود از مسیر جنوبی در بهمن ماه مد نظر بود.

از اول بهمن ماه هر روز بطور مرتب وضعیت جوی منطقه دماوند از سایت های معتبر هوا شناسی از جمله forecast و کانال هواشناسی آقای هاشم نژاد رصد و بررسی می شد. تا اینکه از ۱۷ بهمن ماه یک پنجره هوای مناسب به مدت ۳ روز ایجاد شد که نشان از آرامش جوی در منطقه داشت.
و این بهترین فرصت برای اجرای برنامه دماوند بود و طوری برنامه ریزی شد که روز صعود قله در بهترین شرایط جوی انجام گیرد.
بنابرین بعد از مشورت با مسئولین و کمیته فنی باشگاه ، بلیط اتوبوس ( تبریز آمل ) برای ۷ نفر به تاریخ ۱۶ بهمن ماه تهیه و در ساعت ۱۷/۳۰ با بدرقه حاج آقا احمدی نژاد از ترمینال تبریز به طرف پلور راهی شدیم.
ساعت ۳ نصف شب در سه راهی پلور پیاده و بوسیله یک دستگاه پاژن که از قبل هماهنگ شده بود به قرارگاه پلور منتقل شدیم.
یکی از مهمترین مرحله صعود چند روزه بویژه در صعودهای زمستانه چک کردن وسایل ، لوازم و تجهیزات فنی ازجمله کرامپون ، کلنک ، طناب انفرادی ، کلاه کاسک ، تلفن ماهواره ای ، G.P.S ، کلاه طوفان ، عینک طوفان ، کاپشن پر سنگین ، دستکش پر سنگین دو انگشتی و سایر لوازم مورد نیاز می باشد.
با اینکه کلیه تجهیزات و وسایل نفرات تیم قبل از برنامه در تبریز چک شده بودند ولی برای اطمینان خاطر در قرارگاه پلور با حساسیت بیشتر چک شد و سپس کوله ها را برای حرکت آماده کردیم.
در قرارگاه بعد از هماهنگی با آقای حسین پور ( مسئول قرارگاه پلور ) مطلع شدیم که پناهگاه بارگاه سوم باز است به همین خاطر چادرها به انبار تحویل داده شد.
بعد از حدودا” ۳ ساعت استراحت با هماهنگی با یک دستگاه سواری تویوتا ساعت ۷ صبح به محل پارکینگ ( اول جاده خاکی ) به ارتفاع ۲۲۶۷ متری منتقل شده و در ساعت ۷/۲۰ برنامه را با استفاده از ترک مسیر زمستانی شروع کردیم.
بنابه اظهار اهالی محلی حجم برف امسال نسبت به سالهای قبل بیشتر بود که باید برف کوبی سنگینی در پیش داشتیم ولی گروههایی که قبل از ما به منطقه رفته بودند زحمت برف کوبی را نیز کشیده بودند.
بعد از طی مسافتی از مسیر در ساعت ۹/۲۰ به گوسفند سرا به ارتفاع ۳۰۲۷متری رسیدیم.
بعد از استراحت کوتاه و تجدید قوا در داخل اتاق قدیمی برنامه را از مسیری که برف کوبی شده بود ادامه داده و ساعت ۱۶ به بارگاه سوم که در ارتفاع ۴۲۳۳ متری قراردارد رسیدیم.
در اینگونه برنامه ها باید طوری برنامه ریزی شود که تیم به موقع یعنی قبل از غروب آفتاب به پناهگاه برسند تا برای روز قله تجدید قوا و استراحت کافی داشته باشند که این مسئله را در نظر گرفته بودیم.
بنابرین گروه ما با به موقع رسیدن به پناهگاه فرصت کافی برای استراحت و تجدید قوا برای روز قله داشتند.
در حوالی ساعت ۹ شب با کنترل و یادآوری تجهیزات لازم صعود توسط مسئول فنی تیم ، ساعت بیدار باش ۴/۳۰ صبح و شروع برنامه ساعت ۵/۳۰ اعلام گردید.
در ۱۸ بهمن ماه در ساعت مقرر بیدار شده و بعد از صرف صبحانه و بستن کرامپونها به علت سرمای حاکم در منطقه با ۳۰ دقیقه تاخیر در ساعت ۶ صبح برنامه را آغاز و بعد از طی مسافتی کوتاه از روی برفچال ، به سمت یال سنگی سمت راست حرکت کردیم .
مسیر حرکتمان را از روی یال سمت راست که دارای سنگ و سنگلاخی بود ادامه دادیم.
بعد از چند ساعت پرتوهای گرما بخش آفتاب بر روی یال روشنایی بخشید ولی هوا همچنان سرد بود.
نفرات تیم با گامهای آهسته ولی مصمم و استوار مسیر را در پیش گرفته بودند.
در ساعت ۱۰/۴۵ به آبشار یخی که در سمت راست مسیر صعود ودر ارتفاع ۵۰۵۷ متری قرار دارد رسیدیم.
بعد از استراحت کوتاه و نوشیدن مایعات گرم به راه خود ادامه دادیم تا اینکه در ساعت ۱۳/۴۵ به تپه های گوگردی رسیدیم.
در این محل با توجه به افزایش ارتفاع و رقیق بودن هوا که باعث کاهش اکسیژن می شود و همچنین به علت متصاعد شدن گاز گوگرد در این منطقه ، تنفس از این محدوده به بعد با مشکل مواجه می شود.
و لذا از این محدوده به بعد ، باید بین تنفس و گام برداری هماهنگی لازم در بدن ایجاد شود.
نهایتا” بعد از ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه کوهنوردی سنگین در ساعت ۱۴/۳۰ در چند قدمی قله با ایجاد حلقه اتحاد بین نفرات تیم همه باهم قدم به قله گذاشتیم (ارتفاع قله در داخل کاسه ۵۶۰۹ متر )
به علت وجود باد و سرمای شدید در قله و همچنین با توجه به اینکه از زمان طلایی قله ۳۰ دقیقه گذشته بود به سرعت چند عکس یادگاری گرفته و بلافاصله فرودمان را از قله آغاز کردیم.
با توجه به اینکه فرود با کرامپون از روی برفچال راحت تر و ایمن تر بود در قسمتهایی از مسیر از روی برفچال ها فرود را ادمه دادیم البته این کار بعد از بررسی دقیق که خطر سقوط نداشته باشد انجام می گرفت.

لازم به یادآوری است که طی فرود از قله به پناهگاه چندین نوبت استراحت کوتاه داشتیم و به نوشیدن مایعات گرم اقدام کردیم.
هنگام فرود در نزدیکی پناهگاه به علت تاریکی هوا برای فرود ایمن چراغهای پیشانی را روشن و مسیر فرودمان را ادامه داده و در ساعت ۱۸/۳۰ به پناهگاه رسیدیم.
بعد از خوردن سوپ و مایعات گرم استراحت کوتاهی انجام دادیم تا اینکه در حوالی ساعت ۱۰ شب همه دوستان با انرژی مضاعف و شادمان از صعود ، شام را خورده و شب را به استراحت پرداختیم.

چون بعدازظهر روز ۱۹ بهمن ماه هوای منطقه متلاطم و ناپایدار اعلام شده بود بنابرین بعد از صرف صبحانه و کوله چینی و تسویه حساب با آقای حاتم مرد خوش اخلاق بوفه ساعت ۹/۴۰ صبح فرودمان را به سرعت آغاز کرده و ساعت ۱۱/۴۰ به گوسفند سرا رسیدیم.
بعد از هماهنگی با اتومبیل سواری به طرف پارکینگ ادامه مسیر داده و ساعت ۱۲/۳۰ به پارکینگ رسیدیم.
از محل پارکینگ بوسیله یک دستگاه پاژن به قرارگاه پلور منتقل شدیم.
این برنامه یکی از برنامه های پرچالش و سنگین ولی پر از خاطرات خوب در کنار همنوردان منضبط و مسئولیت پذیر بود.

نکات قابل توجه:
– افرادی که قصد صعود دماوند را دارند در روز قله مواد غذایی بویژه مایعات گرم به مقدار کافی همراه داشته باشند.
– برای اجرای چنین برنامه های سنگین حتما” نفرات تیم از لحاظ جسمی در آمادگی کامل باشند که به همین خاطر از ۲ ماه قبل علاوه بر داشتن تمرینات هوازی روزانه ، چندین صعود از جمله به قله های میشو ، کمال ، سبلان از مسیر شمال غربی و سبلان از مسیر غربی ( یال Z ) انجام داده بودیم.
– لازم به یادآوری است که در چنین برنامه هایی حتما” G.P.S همراه داشته باشند و ترک مسیر زمستانی برنامه مورد نظر در G.P.S موجود بوده و مسئولیت ناوبری بر عهده فرد مجرب تیم باشد و در صورت امکان تلفن ماهواره ای همراه داشته باشیم.
– داشتن باطری اضافی برای چراغ پیشانی و G.P.S از ضروریات برنامه می باشد.
– داشتن پاوربانک برای شارژ موبایل ها و تلفن ماهواره ای ضروری است.
– در مسیر جنوبی تا پناهگاه بجز چند نقطه کور آنتن دهی موبایل امکان پذیر است.
– یک باکس کامل امداد و نجات از طرف فدراسیون در ارتفاع ۴۶۱۰ متری قرار دارد ( در سمت چپ مسیر صعود )

نفرات تیم :
۱- خانم شعاعی فر ( سرقدم )
۲- آقای ابراهیمی ( مسئول فنی )
۳- آقای توحیدی ( مسئول امداد )
۴- آقای پوربازیار

آلپ تبریز
 گزارش برنامه های 6 ماهه دوم 1397

گزارش مجمع عمومی سالانه باشگاه کوهنوردی و اسکی آلپ تبریز

گزارش مجمع عمومی سالانه باشگاه کوهنوردی و اسکی آلپ تبریز مجمع عمومی سالانه باشگاه آلپ با ح…