گزارش برنامه گزار برنامه های سال 1397 شش ماهه دوم 97 گزارش صعود زمستانی قله سبلان مسیر یال غربی+ترک GPS

گزارش صعود زمستانی قله سبلان مسیر یال غربی+ترک GPS

دیدگاه‌ها برای گزارش صعود زمستانی قله سبلان مسیر یال غربی+ترک GPS بسته هستند
176

مسیر صعود: یال غربی( یال z )

تاریخ اجرا: ۲۱- ۱۹/۱۰/۹۷

ارتفاع قله: ۴۸۱۱ متر

ارتفاع مبدا صعود: ۲۶۷۵ متر

نفرات تیم

پریسا شعاعی فر ( سرپرست برنامه، سرقدم)- رحمان ابراهیمی (مسئول فنی)- امیر سالمی (مسئول امداد)- مهناز بنی هاشم- رامین پور بازیار- حمید رضا توحیدی- حسن شمسی (عقب دار تیم)

گزارش  برنامه از: پریسا شعاعی فر

————————————————————–

روز شمار برنامه

۱- چهارشنبه ۱۹/۱۰/۹۷

ساعت ۱۷ – حرکت از تبریز به سمت شابیل

ساعت ۲۲ – اسکان در ساختمان آبگرم شابیل

۲- پنجشنبه ۲۰/۱۰/۹۷

ساعت ۱۰/۷ – آغاز صعود

ساعت ۱۶-  برقراری کمپ در محل جانپناه غربی (ارتفاع ۴۲۰۰ متر)

۳- جمعه ۲۱/۱۰/۹۷

ساعت ۱۰/۷ – حرکت از محل کمپ به سمت قله

ساعت ۲۰/۱۰ –  قله سبلان

ساعت ۱۱ – حرکت از قله به سمت جانپناه غربی

ساعت ۳۰/۱۲ رسیدن به کمپ

ساعت ۲۰/۱۸- رسیدن به شابیل

گزارش برنامه

متعاقب صعود سبلان از طریق یال شمالشرقی (یال حسینیه) تصمیم به صعود قله از طریق یال غربی مد نظر کمیته فنی باشگاه بود که بر این اساس در اولین پنجره هوایی مساعد ایجاد شده در منطقه سبلان، مطابق با ۲۱ دیماه، برنامه صعود اطلاع رسانی و تعداد ۷ نفر از اعضای باشگاه آمادگی خود را اعلام نمودند.

با انجام هماهنگی های لازم در ارتباط با تجهیزات، پوشاک، وعده های غذایی مورد نیاز و تقسیم بندی نفرات در چادرها، چهارشنبه عصرساعت ۱۷ با مینی بوس حرکت خود را از تبریز به مقصد شابیل آغاز کردیم و با گذر از شهرهای اهر و مشکین شهر به سمت لاهرود ادامه مسیر دادیم. لاهرود آخرین محل برای تهیه آب و مواد غذایی صعود است. با تماسی که از قبل با رانندگان زحمت کش مسیر لاهرود تا شابیل داشتیم مطلع بودیم که جاده شابیل از نظر تردد مشکلی ندارد و تقریبا عاری از برف می باشد. بدون مشکلی خاص از نظر تردد، ساعت ۱۰ شب به محل آبگرم شابیل رسیدیم. با هماهنگی قبلی انجام شده با مسول آبگرم، اتاقی را برای اقامت اجاره کردیم. این اتاق ها دارای فرش یا موکت، هیتر برقی و چند پتو برای استراحت می باشد. بعد از صرف شام و چک کردن پوشاک و تجهیزات و تقسیم چادرها بین نفرات جهت حمل، کوله ها را آماده کردیم. با تماسی که برقرار نمودیم متوجه شدیم که در سایت های هواشناسی برای روز پنجشنبه وزش باد نسبتا شدید و به تبع آن دمای احساسی بسیار پایینی پیش بینی شده است. بنابراین به دلیل اینکه در مسیر یال Z محل مناسبی برای برقراری چادر وجود ندارد و در صورت بدتر شدن شرایط، حرکت تا محل جانپناه اجباری خواهد بود برای پیشگیری از ایجاد هرگونه مشکل برای نفرات تیم تصمیم بر این بود که در صورت شدید بودن وزش باد تا پای یال Z صعود کرده و کمپ را بر پا کنیم و جمعه صبح زود در صورت مساعد بودن هوا به طرف قله حرکت کنیم در غیر اینصورت برنامه کنسل شود. با اعلام این تصمیم به نفرات تیم، به استراحت پرداختیم.

ساعت ۵ صبح پنجشنبه بیدار شده و بعد از صرف صبحانه آماده حرکت شدیم. به دلیل وزش باد استفاده از عینک طوفان و کلاه طوفان مناسب تر بود. ساعت ۱۰/۷ صعود خود را آغاز و به سمت یالی که دکل های تله سیژ بر روی آن قرار دارد حرکت کردیم. مسیر حرکت در امتداد دکل ها می باشد. حجم برف یال برای این فصل از سال کم بود. لازم به توضیح هست به دلیل شناخت قبلی از نفرات تیم به دلیل اینکه تطابق هوایی به تدریج انجام گیرد و نیز امکان حرکت با ماسک های طوفان فراهم باشد در کل مسیر، سرعت حرکت نسبتا آهسته ولی پیوسته بود. تا انتهای دکل ها با وزش باد و سرمای شدیدی مواجه بودیم بطوریکه سرمای بسیار زیاد هوا برای همگی نفرات تیم آزاردهنده شده بود. در طول مسیر از چهار جی پی اس موجود، قرار بر استفاده از دو دستگاه بود که با اینکه در حفاظ کاپشن بودند به دلیل برودت هوا روشن نمی شدند و پس از قرار دادن در زیر لباس استرج و تماس مستقیم با حرارت بدن موفق به روشن کردن جی پی اس ها جهت کنترل ناوبری مسیر حرکت شدیم. با استراحتی کوتاه در محل آخرین دکل، به سمت راست(جهت غرب) به طرف اتاقک های ایجاد شده توسط عشایر(محل معروف به خاوندی اوباسی) و سپس به سمت یال Z حرکت کردیم. خوشبختانه رفته رفته به سمت یال Z از شدت باد کاسته می شد ولی از دور بوران برف شدیدی بر روی یال شمال شرقی دیده می شد. با رسیدن به اولین محل سنگ چین عشایر که در مسیر حرکت به طرف یال قرار دارد  شیبی را پیش رو داریم که مسیر تابستانی صعود می باشد ولی به دلیل زیاد بودن حجم برف و ناپایدار بودن آن، به سمت راست تغییر جهت داده و از محل کم شیب با حجم برف کمتر و ایمن ادامه صعود دادیم. بعد از رسیدن به دشت صاف منتهی به یال Z و طی این دشت، پای آخرین شیب برای قرار گرفتن بر روی یال Z رسیدیم. بر روی این شیب از دور نیز مسیر پاکوپ زیگزاگ به دلیل حجم کم برف قابل مشاهده و در قسمتهایی از پاکوب پوشیده از برف سفت بود. با استراحتی کوتاه در میانه مسیر، این شیب را طی کرده و بالاخره ساعت ۱۳ بر روی یال Z  قرارگرفته و به سمت جانپناه حرکت کردیم.  یال Z سنگی و صخره ای بوده و به جز در چند محل که دارای شیب تند می باشد از شیب ملایمی برخوردار است. در نیمه های یال برودت هوا واقعا آزاردهنده بود و اکثر نفرات تیم مجبور به استفاده از کت پر و دستکش پر سنگین بودند. لازم به توضیح است یکی از نفرات تیم به دلیل استفاده دیرتر از دستکش پر سنگین، دچار احساس سرما و درد و سوزش زیاد در انگشتان دست و نیز یخ زدن دستمال گردن بر روی صورت موجب انتقال سرمای زیاد به صورت شده بود که اقدام به توقف و گرم کردن انگشتان و تعویض دستمال گردن هم تیمی خود نمودیم و بعد از برطرف شدن مشکل به حرکت خود ادامه دادیم. توصیه می شود از کلاه یا ماسک های ضد طوفان که دارای تنفس مطلوب بوده و یخ زدگی آنها به دلیل جنسشان در کمترین حد است استفاده شود. بالاخره بعد از تحمل فشار کوله کشی و سرمای بسیار زیاد هوا، ساعت ۱۶ به محل جانپناه غربی رسیدیم و بدلیل انباشته بودن  داخل جانپناه از برف، چادر ها را در محل های صاف و عاری از برف که در اطراف جانپناه وجود دارد برپا نمودیم. بعد از صرف غذا و استراحت، به آب کردن برف جهت تامین آب مصرفی پرداختیم. ساعت۵ صبح بیدارباش و ساعت حرکت به سمت قله ساعت ۷ اعلام شد. پوشاک و تجهیزات لازم جهت صعود قله یادآوری و طبق قرار قبلی سرپرست هر چادر، مسئول کنترل کوله ها قبل از آغاز صعود بود. خوشبختانه در طول شب از وزش باد خبری نبود. ولی سرمای هوا خواب مطلوب را از اکثر نفرات تیم سلب کرده بود. با اینحال درخشش فوق العاده ستارگان در آسمان زیبای سبلان نوید بخش روزی آفتابی برایمان بود … ساعت ۱۰/۷ صبح صعودمان را آغاز کردیم. با حرکت مستقیم  از محل جانپناه در جهت غرب به محل پاکوب یال منتهی به قله می رسیم. قسمت هایی از این پاکوپ پوشیده از برف بود ولی در اکثر قسمت های مسیر، مشخص و عاری از برف و یا دارای برف کمی بود که نیازی به استفاده از کرامپون احساس نمی شد. لازم به توضیح هست به دلیل وزش بادهای نسبتا شدید در یال غربی انباشت برف این یال کمتر از یال شمال شرقی می باشد. در هوایی خوب، فاقد وزش باد ولی محروم از تابش اشعه های گرم آفتاب، به حرکت ادامه می دادیم. در انتهای مسیر مشاهده درخشش زیبای آفتاب روی صخره های اطراف دریاچه دلپذیر بود و بالاخره ساعت ۲۰/۱۰ پا بر روی دریاچه یخ زده سبلان گذاشتیم که براستی چشم و روح بیننده از زیبایی خیره کننده سبلان سیر نمی شود…

در هوایی آفتابی و بسیار مطلوب بعد از استراحت و ثبت لحظات حضور بر روی قله ی زیبا، ساعت ۱۱ بعد از بستن کرامپون ها برگشتمان به طرف جانپناه غربی را آغاز کردیم. در مسیر برگشت برای حرکت ایمن تر، راحت تر و سریع تر، از شیار های برفی که گاها سفت و گاها یخ زده بود به سمت پایین حرکت می کردیم. نزدیکی انتهای شیب و با کم شدن برف کرامپون ها را باز کرده و به طرف جانپناه حرکت کردیم.

ساعت ۳۰/۱۲ به جانپناه غربی، محل کمپ رسیدیم و بعد از صرف ناهار و آب کردن برف جهت تامین آب مورد نیاز برای برگشت، چادرها را جمع کرده و ساعت ۲۰/۱۴ برگشتمان را آغاز کردیم. مسیر برگشت منطبق بر مسیر صعودمان بود. توصیه مهم در مسیر برگشت، استفاده از کلاه کاسک می باشد و نباید از آن غفلت نمود چرا که به دلیل شیب زیاد در بعضی قسمت های مسیر و لغزنده بودن سطح سنگها و احتمال بهم خوردن تعادل با کوله های سنگین، رعایت این نکته ایمنی ضروری می باشد. بعد از طی  یال به محل شروع پاکوپ زیگزاگ که ما را به سمت پایین شیب هدایت می کند رسیده و با پایین آمدن از شیب به منطقه نسبتا صاف پایین یال Z رسیدیم.  در ادامه مسیر و در انتهای دشت مسطح، علامت های سنگچین مسیر تابستانی موجب اندکی انحراف حرکتمان به سمت شیبی شد که حجم برف زیادی داشت و خطر بهمن در آن محتمل بود.  بنابراین  از ادامه حرکت اجتناب کردیم و با اندکی برگشت به سمت بالا مسیر خود را با کمک جی پی اس تصحیح کرده و از محلی ایمن پایین رفتیم و به حرکت خود به سمت خاوندی اوباسی ادامه دادیم. به دلیل اینکه کمتر با حرکت در تاریکی هوا مواجه باشیم آهنگ حرکتمان سریعتر بود. با استراحتی کوتاه در بین راه به محل آخرین دکل رسیده و بعد از استراحتی کوتاه به سمت شابیل حرکت کردیم. ساعت  ۲۰/۱۸ در شابیل اختتام برنامه ی پرخاطره دیگری  با همنوردان خوب، منضبط و مسولیت پذیر هم باشگاهی بود.

گزارش برنامه : پریسا شعاعی فر

لینک دانلود ترک مسیر از irangpstracks

لینک دانلود ترک مسیر از wikiloc

آلپ تبریز
 شش ماهه دوم 97

تقویم ورزشی ۶ ماهه اول سال ۹۸ باشگاه کوهنوردی و اسکی آلپ تبریز

برای دریافت فایل PDF برنامه ۶ ماهه دوم بر روی لینک زیر کلیک نمایید: لینک دانلود برنامه ۶ م…